Wednesday, October 27, 2010

DI HUJUNG-HUJUNG SEMESTER ....



DI HUJUNG-HUJUNG SEMESTER……

Assalammualaikum….

Di semester yang hujung-hujung. Apa yang anda fikirkan? Adakah Exam? Cuti? Ataupun program-program yang semakin padat. Ketika menyelak diari merah hati saya, adalah kepadatan jadual yang bersusun-susun….

Banyak perkara yang berlaku di sekeliling saya- banyak. Kem Pemantapan Nuqoba’, Kedatangan Syeikh Jamal Farouq di Surau Al-Ghazali IPG KTB, peperiksaan UAK Matematik(yg tertangguh) dan program-program yang telah berlalu semuanya hanya disimpan dalam hati dan jiwa. Saya mahu bercerita sebenarnya. Perkongsian! Itu yang mahu saya lakukan di ruangan hijau murni ini. Sekurang-kurangnya saya berkongsi…..

Tetapi saya tidak dapat menceritakan dengan ketukan-ketukan papan kekunci di laptop saya. Sedangkan saya dapat melakukannya dahulu… Entahh….

Saya baru melepasi fasa ketukan hati yang perlahan tetapi hebat. (wah! Ayat ni biar sahaja sy yg faham). Semalam ketika berlari-larian ke Penangguhan Usroh Murabithoh bersama adik-adik, saya banyak berfikir. Atau sebetulnya pemikiran saya makin dijana kerana saya memang manusia jenis berfikir. Hurm…





Bersama adik-adik TESL 2, adik-adik SAINS dan adik-adik MURABITHOH 1/2, menjadikan saya seorang yang memikirkan. Semalam sahaja saya melalui fasa 3 usroh yang dijalankan serentak menuntut komitmen saya sebagai naqibah. Lalu saya katakan saya cuba memenuhi setiap lapangan. Ya! Memang saya penuhi setiap undangan.

Biarpun bukan saya seorang yang menjadi mas’ulah kelas terbabit tetapi saya merasakan kewajaran saya untuk mengisi setiap lapangan yang telah dibina. Tidak pula saya mengatakan keluhan tetapi hati saya amat terusik ketika saya menyelak kembali apa yang saya lakukan semalam. Tayangan video Murabithoh sangat menarik- benar-benar terkesan. Seperti memujuk saya agar kembali bangun daripada jatuh.. dan terus menerus dengan kerja lapangan yang makin menuntut komitmen yang bukan sedikit. Ah! Terima kasih buat adik2 MU yang memahami gelojak hati saya.

“{Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar}.

“{ Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat(maksudnya mencari ilmu pengetahuan dan berjihad;ada yang menafsirkan dgn org yang berpuasa), yang ruku’, yang sujud, yang menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat Munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.}”
(Suroh At-taubah; 111;112)


Ketika saya terjun dalam arena ini, saya sudah kuatkan azam dan tekad. Saya katakan pada diri bahawan komitmen merupakan perkara penting yang perlu diisi. Sebenarnya ianya bukan sekadar komitmen, bahkan amanah! Sebagai mata-mata rantai perjuangan Rasulullah S.A.W. Saya katakana lagi bahawa komitmen ini perlukan pengorbanan. Pengorbanan yang bukan sedikit. Harta, jiwa, masa, tenaga, airmata bahkan juga sehingga tahap mengorbankan nyawa. Itu saya tahu dan faham. Sedar dan jelas bahkan saya melalui satu proses tarbiyah yang panjang. Amat!

Jika anda bertanya kenapa jalan ini pahit dan sukar? Saya akan katakan bahawa Syurga itu manis! Saya seharusnya bersyukur terpilih melalui jalan panjang dan berduri ini. Malah saya dengan tekad dan redho menerima jalan ini sebagai jalan perjuangan saya. Seawal saya mengenali sebuah kehidupan. Seawal saya mengenali dunia usroh, tarbiyah dan dakwah. Ketika seorang kawan bertanya;

-Mengapa perlu sibuk-sibukkan diri. Duduk sahaja di bilik….
-Tak larat memikirkan masalah sendiri, pastu nak piker masalah orang pulak….
-Tak ada masa......
-Dunia saya akademik sahaja….
-Tak mahulah! Tak larat dengar orang dok mengata. Buat kerja baik tapi orang ngata jugak…

Maaf. Saya tak dapat terima alasan tersebut. Sekali saya melangkah saya tidak akan berundur. Biarpun penuh fitnah, umpat keji, cacian, makian dan sebagainya, akan saya telan dengan perlahan-lahan. Malahan saya seharusnya malu dengan sirah Nabi Muhammad S.AW. ketika menyampaikan dakwah baginda. Saya amat malu. Malulah ketika membaca sirah nabi dalam perjuangan baginda. Betapa akhlak yang baik ditunjukkan dalam setiap perbuatan dan tingkah laku biarpun digasak dan ditentang oleh kafir Quraisy.

Insyaallah. Ujian itu sangat manis. Rasakanlah sahabat-sahabat- saat ujian menerpa dan pergantungan pada ALLAH itu tinggi dan amat manis. Saya sudah berada di dalam landasan yang benar lagi haq! Insyaallah! Saya pasti itu. Bukan saya tidak pernah menerima penolakan. Umpatan itu biasa. Malahan manusia mencari dan menjaja keburukan saya juga pernah. Bukan saya tidak tahu dan bukan saya berburuk sangka. Tetapi hakikat- yang perlu saya perhatikan.

Oh! Ya, Terima Kasih kepada mereka yang sentiasa menyindir dan memerli saya atas kesalahan-kesalahan saya yang dicari. Terima kasih juga kerana meminta saya memikirkan banyak kali agar tidak sibuk di jalan perjuangan ini. Terima kasih kerana penolakan-penolakan kalian dalam mencari sebuah kebenaran.
Saya amat menghargainya. Sekurang-kurangnya saya sedar bahawa saya masih lagi insan. Pelupa. Saya masih lagi hamba kepada-NYA. Allah mengutuskan kalian diwaktu yang tepat sebagai teguran dan penasihat terbaik buat diri saya. Dan insyaallah saya ambil kata-kata kalian sebagai memperbaiki diri yang lemah ini.

Yang pasti saya akan istiqomah di jalan ALLAH ini. Insyaallah. Tekad saya sudah bulat.
“Ya, Allah tetapkanlah hatiku di jalan perjuangan-MU. Ya Allah, beri aku kekuatan dan ketabahan. Ya Allah, tuhan yang membolak balikkan hati manusia, tetapkanlah hatiku dalam agama-Mu dan ketaatan kepada-Mu. Matikan aku dalam nikmat Iman, Islam dan dalam perjuangan menuju kepada-Mu. Amin”



No comments: