Friday, October 15, 2010

AL-FATIHAH 1

Al-Fatihah… 1

(AHMAD SYAMIL BIN BASRI – dalam doa dan ingatan)

Ketika ralit di meja komputer di waktu akhir Maghrib, terdengar bunyi tapak kaki kuat dari luar bilik. Hani menerpa. Saya kaget, terkejut. Hani cepat-cepat masuk bilik saya dan meminta maaf. Habis diselongkar laptop teman sebilik saya. Tangannya terketar-ketar dan dadanya berombak-ombak.

“Syamil …kaknurul. Syamil.” Saya diam. Keliru. Dalam tangannya cepat membukan laptop dia bercerita. Syamil accident, sekarang tenat. Innalillaji wainna ilaihi raji'un...... hati saya berdesip.
“Nak cari nombor telefon emaknya dalam laptop Amira..” Hani cakap cepat-cepat sambil buka laptop.

Tiba-tiba Fatin menerpa. Tidak seperti Hani yang masih tenang, fatin sudah menangis, teresak-esak. Ketika itu dia sedang bercakap di telefon. Saya tak pasti butir bicaranya. Yang pasti dia sedang bercakap dengan roommate saya.

Hani: Nak password komputer.
Fatin: (sedang memegang telefon dan menagis teresak-esak)- Password Mira….Password…
Password diterima dan laptop dibuka. Tangan Hani masih terketar-ketar. Fatin masih lagi menangis. Saya sekadar menepuk-nepuk belakang Fatin.

Fatin: Ada tak.. ada tak… kalau tak aku cari di bilik

Hani; Tak jumpa,.. file mana…?

Saya: Duduk di sebelah Hani dan ambil posisi membantu. Fail yang
dicari tak dijumpai. Tiada senarai nama waris di senarai nama KS 1. Yang ada cuma senarai nama dan No I/C. Saya menyelongkar semua file dalam laptop Amira. File excel petuanya.. tapi masih tak jumpa jugak. Puas ditelefon nombor semua yang mengenali Syamil, kalau2 tahu nombor emak atau ayahnya.

Buku Kedatangan? Di dalam bilik seorang kawan lain yang tiada di dalam biliknya. Semuanya cepat berlalu. Sudahnya Fatin berlari ke bawah dan mencari di dalam laptopnya.

Fatin: Aku dah jumpa..

Tup! Panggilan putus… Hani berlari pantas keluar..
Saya diam terkelu…..

5minit kemudian, mesej pertama, kedua, ketiga… masuk
Al-fatihah- buat syamil 2pismp ks yang selamat kembali ke rahmatullah. Accident di BKE.. sebarkan.

Saya terdiam. Saya keluar bilik. Saya lihat blok sepi. Seperti bertafakur sebentar. Semua yang ada keluar di koridor. Siapa yang tidak tahu masih tertanya-tanya. Adik-adik sekelas yang berdiri di hadapan koridor pintu bilik, saya lihat mengesat air mata. Saya diam lagi.
Bersama Syamil ada lagi seorang kawan se”batch” Fathi. Guru pelatih PJ yang juga rakan gerko bola tampar saya yang masih lagi tenat. Khabarnya telah dipindahkan dari Hospital Kulim ke Seberang Jaya. Masih tidak sedarkan diri.

Saya turun ke bawah ke bilik Ustazah Amanisah.. Ada Alang dan Filzah. Dan selepas makluman kepada ustazah dan announcement dilakukan kami berkumpul di bilik TV Blok Gemilang bagi bacaan yaasin dan tahlil…..

Roomamate saya baru sahaja pulang. Amira rakan sekelasnya ;juga rakan sealiran batch dan opsyen Kajian Sosial bersama –sama saya di IPG KTB ……….. Ahmad Syamil Basri telah pulang ke rahmatullah…..

AL-FATIHAH

No comments: