Thursday, October 29, 2009

UJIAN ITU TARBIYAH, SABAR ITU INDAH!

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Alhamdulillah – saya masih lagi bernafas di muka bumi ALLAH ini. Menjadi salah satu makhluk-NYA yang dikelilingi dengan pelbagai nikmat. Dan nikmat yang terbesar adalah nikmat Iman dan Islam.

Jika ditanya tentang kesihatan – Alhamdulillah masih lagi di bawah pemeliharaan ALLAH. Masih dapat bergerak dan berkata-kata. Biarpun minggu lalu dibuka dengan pelbagai emosi yang menterjah dengan tiba-tiba. Andai saya mempunyai graf gerakan hati dan emosi, saya percaya minggu lalu saya lalui dengan pelbagai perasaan. Bertukar dengan cepat dan segera. Andai saya gembira di pagi hari, saya menerima kesedihan di petangnya, dan menghadapi ketakutan di malamnya.


Sulit ingin saya ceritakan. Namun itu semua saya terima dengan berlapang dada. Alhamdulillah- ALLAH mudahkan perjalanan hidup saya minggu lalu. ALLAH kuatkan semangat saya untuk lalui semua ujian-NYA. Cukuplah ALLAH sebagai tempat mengadu.


Seorang sahabat yang menyedari perubahan emosi saya berkata, ”Makin kuat ALLAH uji kita, sebenarya makin sayang ALLAH pada kita.” Kata-kata itu terbit di bibirnya saat pertemuan kami yang tidak dirancang. Dan yang pasti kata-kata itulah yang menyentak hati saya seminggu yang lalu hingga kini. Ya! Hakikatnya saya diuji.


ALLAH berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 286 yang membawa maksud :


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma'aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
( QS 2: 286 )

Saya jadikan ayat ini sebagai kekuatan. Ayat yang sering dibacai lewat al- Ma’thurat yang dikenali. Ayat yang pernah saya tadabburkan sebagai dalil ketika menghadapi saat-saat sukar bersama sahabat- sahabat di matrkulasi. Dan ayat itu kembali menendang gegendang telinga saya. Kekuatan saya terbit dengan janji ALLAH ini.


Biarpun tiada siapa yang menyedarinya. Teman-teman akrab yang mengenali saya sedar perubahan tersebut. Kerana ketika saya menasihati mereka agar menjadi air dan bukannya api, saya tanamkan dihati saya agar nasihat dari mulut saya sampai terus ke telinga. Almaklum – mulut yang berkata-kata lebih dekat dengan telinga yang mendengar dan lebih menikam pada hati yang merasai.

Saya diuji lagi. Dan saya sedar itu. Tiadalah ujian yang ditimpakan kepada manusia melainkan mempunyai hikmah yang tersendiri. Hikmah yang diterima disebalik kejadian tersebut amat manis.


”Dan sesungguhnya Kami akan berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang yang sabar”

(Suroh Al- Baqarah: 155)



Kemanisan merasai hikmah selepas ujian merupakan satu penghargaan daripada ALLAH. Lalu setiap ujian yang ditimpakan mempunyai nilai yang terlalu tinggi yang dikirikan kepada hamba-hamba-NYA. Hanya kita yang tidak pernah menghargai dan bersyukur atas apa yang berlaku dan telah ditetapkan oleh-NYA.


Amin Raihany pernah berkata, ”Pengalaman merupakan sekolah terbaik kehidupan”. Kata-kata tersebut menjadi kata-kata hikmah buat saya mengutip setiap pengalaman di jalan-jalan, lorong-lorong dan cerah gelap kehidupan yang dilalui. Dan kata-kata itu diubah oleh Ustaz Hafiz Nordin ketika pulang daripada program ASAK yang lalu. ”Pengalaman itu merupakan tarbiyah!”

Ya! Tarbiyah darpada ALLAH secara langsung. Terus mengajar dan mendidik hati saya. Bahawa setiap apa yang saya lalui mempunyai fungsi dan nilai yang berharga. Lalu setiap saat, saya perlu menghargai kata-kata manusia dan juga tingkah laku mereka. Bahkan setiap kesusahan dan kesenangan yang dihadapi itu merupakan usaha bagi mematangkan fikiran dan meningkatkan keimanan.



  • Gantungakan segala-galanya hanya pada ALLAH. Sesungguhnya ALLAHlah pemegang hati-hati manusia.

No comments: