Tuesday, October 6, 2009

DEDIKASI UNTUK KALIAN...




3 SEMESTER DI NEGARA PPISMP PS/P1/PM2
BUMI IPGM KAMPUS TUANKU BAINUN



Senyuman kalian dihatiku....



HARAPAN DARI HATI....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Alhamdulillah.. usai sudah oral english test saya hari ini. Alhamdulillah juga kerana saya dapat menjawab dengan seadanya. Kurniaan ilham dan dimudahkan dalam setiap kata-kata itulah doa saya saban waktu mungkin begitu juga kawan-kawan yang lain.


Saya tersenyum dan geli hati melihat gelagat kawan-kawan sekelas. Semua sedia maklum mempunyai keletah, perangai dan aksi yang pelbagai. Menjadikan kami satu kelas yang riuh dan penuh dengan tawa.


Saya bahagia bersama teman-teman sepanjang 3 semester berada dalam lingkungan sosial yang dinilai dari aspek kaca mata sisipan mahupun sekadar sepintas lalu sahaja. Sosial itulah yang kadang-kadang dinilai orang sebagai masalah. Sosial itulah yang dicemuh dan dilihat sebagai serpihan kecil sahaja. Atau sosial itulah yang menjadikan kami ini dilihat kecil daripada pandangan mata setiap manusia di kampus ini.


Sosial kami juga membuatkan kami bersama-sama berkumpul bagi menyatukan hati dalam bilik G2/5 itu. Bilik itu juga ada sejarahnya. Sejarah panasnya perasaan kami kerana perselisihan faham yang panjang. Bilik itu yang dahulunya saya rasakan panas, sejuk pada malam sebelum ujian English test tersebut. Saya sentiasa berdoa agar bilik itu juga yang menadikan kami dengan rasa persahabatan dan kasih sayang. Dan harapan saya teman-teman juga sebegitu. Bersama-sama malam itu kita memohon pengharapan dan pergantungan dalam doa dengan nikmat Iman dan Islam daripada-NYA.


Dan terima kasih juga atas keprihatinan semua yang hadir dalam menyatakan penyatuan hati-hati kita bersama. Dalam doa itu, ada mengalir pengharapan saya untuk semua. Harapan seorang kakak pada adik-adiknya. Harapan seorang teman pada sahabatnya. Terima kasih pada panggilan ”kakak” itu yang mengajar saya menyebarkan kasih sayang. Terima kasih kerana menyediakan saya banyak peluang untuk bersama kalian. Dan terima kasih juga atas segala yang diberikan.

Saya hargai malam itu dan akan saya kenang sepanjang 3 Semester bersama mereka. Jujur pada malam itu tulusnya saya mendoakan yang terbaik untuk persahabatan kami. Saya rasakan limpahan kasih sayang bertambah pada mereka. Mereka yang mempunyai keletah, perangai dan kelakuan yang menceriakan hari-hari saya. Mereka yang ALLAH titipkan hadir dalam hati. Hadir untuk saya merasai dan mempelajari sepenuhnya erti kehidupan ini.


Saya mungkin juga telah ketemu jawapan pada setiap soalan saya dahulu. Soalan yang bukanlah penyesalan atas pilihan sendiri berada di samping mereka, mahupun kerelaan hati. Persoalan yang menjadikan saya lemas dengan soalan yang sama. Klise. Persoalan itu yang semuanya menuntut saya pada kesabaran. Sabar dalam menghadapi apa jua mehnah dan tribulasi. Sabar dalam menghadapi hari-hari bersama mereka semua.


Biarpun saya akui perbezaan yang wujud antara saya dahulu dan kini, hanya mungkin saya yang mengerti. Sesekali menyelongkar rahsia hati, saya sekadar tersenyum. Pilihan yang Allah tetapkan dan hikmah yang saya kendong kini merupakan satu suntikan kepada saya merasai kasih sayang ALLAH.


Persoalan yang terwujud pada benak kini tinggal kosong, terisi dengan hikmah yang amat mendalam. Hikmah atas kewujudan saya di tengah-tengah mereka dan hikmah atas pemilihan keberadaan saya bersam-sama mereka. Mereka racun dan merekalah penawar saya.


Dan semster 3 ini bakal berlalu. Saya senang bersama kalian semua. Yang sentiasa berada di hati. Ada harapan-harapan saya yang masih saya pendamkan pada kalian semua duhai sahabat. Harapan pada sama-sama melakukan perubahan. Harapan pada sama-sama mengejar kebaikan. Harapan pada sama-sama mencari redho-NYA.


Mungkin malam itu merupakan satu titik mula bagi kita semua. Bagi merasai kemanisan dalam persahabatan perlunya ada pengorbanan. Titik mula untuk semua merasai ukhwah berlandaskan Islam dan Iman.


Terima kasih pada mereka yang pernah hadir dengan senyuman pada saya. Yang pernah datang kerana kritikan dan sindiran, dan yang bersama dalam perjuangan beroleh kejayaan. Terutama pada mereka yang menjadi penasihat terbaik saya melalui kritikan dan sindiran- terima kasih kerana menyedarkan saya bahawa saya tidak berada dalam zon yang selesa dan mengingatkan saya bahawa saya juga manusia. Kepada teman-teman yang sentiasa memberikan manisnya senyuman- ada kata-kata untuk saya yang tidak diluahkan- maka luahkanlah. Insyaallah, akan saya lapangkan rasa hati dan terima seadanya kata-kata itu.


Pada teman-teman yang merasai pahitnya berjuang bersama- menyelesaikan tugasan mahupun mencipta kejayaan- penghargaan untuk anda kerana memahami saya seadanya saya. Kerana saya juga manusia dan di mana sahaja anda meletakkan diri anda- semuanya tetap dalam hati saya.


Kita semuanya tiada masa untuk membenci. Masa itu memberi peluang untuk saya menghargai setiap kata-kata dan perbuatan sepanjang persahabatan yang terjalin ini.


Masa itu yang telah mempertemukan dan akan memisahkan. Masa kita amat terhad kita tak pernah bersyukur atas kehadirannya. Kerana masa itu telah tertakluk pada kekuasaan ALLAH. Masa itu jua ciptaan ALLAH. Tangan yang memberi itu lebih baik daripada tangan yang menerima. Dan saya mengharapkan pemberian pada setiap kata-kata dan harapan saya disemat jua dalam hati kalian. Pada kesempatan dan masa yang telah berlalu juga- pohon kemaafan pada setiap butir bicara dan tingkah perbuatan.




Kak Nurul Sayang Semua.....

No comments: